Nasljedovanje se uvijek veže uz osobu koju poznajemo. Teško bi netko slijedio osobu koju ne poznaje. Bila bi to pogubna lakovjernost. Nasuprot tomu, slijediti osobu koju poznajemo ulijeva nam sigurnost...
Među onima koji su se došli klanjati na blagdan bijahu i neki
Grci. Oni pristupe Filipu iz Betsaide galilejske pa ga zamole: »Gospodine,
htjeli bismo vidjeti Isusa.« Filip ode i kaže to Andriji pa Andrija i Filip odu
i kažu Isusu. Isus im odgovori: »Došao je čas da se proslavi Sin Čovječji.
Zaista, zaista, kažem vam: ako pšenično zrno, pavši na zemlju, ne umre, ostaje
samo; ako li umre, donosi obilat rod. Tko ljubi svoj život, izgubit će ga. A
tko mrzi svoj život na ovome svijetu, sačuvat će ga za život vječni. Ako mi tko
hoće služiti, neka ide za mnom. I gdje sam ja, ondje će biti i moj služitelj.
Ako mi tko hoće služiti, počastit će ga moj Otac. Duša mi je sada potresena i
što da kažem? Oče, izbavi me iz ovoga časa? No, zato dođoh u ovaj čas! Oče,
proslavi ime svoje!« Uto dođe glas s neba: »Proslavio sam i opet ću
proslaviti!« Mnoštvo koje je ondje stajalo i slušalo govoraše: »Zagrmjelo
je!« Drugi govorahu: »Anđeo mu je zborio.« Isus na to reče: »Ovaj glas nije bio
poradi mene, nego poradi vas. Sada je sud ovomu svijetu, sada će knez ovoga
svijeta biti izbačen. A ja kad budem uzdignut sa zemlje, sve ću privući k
sebi.« To reče da označi kakvom će smrću umrijeti. (Iv 12, 20-33)
Vjerujem da svi u vlastitome životu imamo neko iskustvo potrage. Nekad smo
nešto ili nekoga silno željeli vidjeti. Uvijek je ta potraga u sebi nosila neku
nepoznanicu. Bili su nam potrebni drugi ljudi koji su nas mogli odvesti kamo
smo željeli. Da bismo došli na željeno odredište ili do željene osobe morali
smo nekoga slijediti. Morali smo prihvatiti put koji nam je pokazao netko
drugi. Slijediti znači ići »iza«. Slijediti znači prihvaćati upute i savjete
onoga koji nas vodi. Nasljedovanje u sebi nosi neizvjesnost puta, ali i
sigurnost koju nam daje onaj koga slijedimo. Predanje njemu je ključan dio hoda
do željenog odredišta.
»Zaista, zaista, kažem vam: ako pšenično zrno, pavši na zemlju, ne umre, ostaje samo; ako
li umre, donosi obilat rod. Tko ljubi svoj život, izgubit će ga. A tko mrzi svoj život na ovome svijetu, sačuvat će ga za život vječni. Ako mi tko hoće služiti, neka ide za mnom. I gdje sam ja, ondje će biti i moj služitelj. Ako mi tko hoće služiti, počastit će ga moj Otac.« (Iv 12, 24-26) Ovdje valja
započeti s dijelom koji smo preveli s »neka ide«. Međutim, čitajući grčki
izvornik dâ se vidjeti da je ovaj izraz bolje prevesti s »neka me slijedi«.
Time smo bliže jasnoći koju nam otkriva Božja riječ.
Nasljedovanje se uvijek veže uz
osobu koju poznajemo. Teško bi netko slijedio osobu koju ne poznaje. Bila bi to
pogubna lakovjernost. Nasuprot tomu, slijediti osobu koju poznajemo ulijeva nam
sigurnost. Možda i ne znamo kojim ćemo putem ići, ali nas blizina te osobe
ispunja sigurnošću. Povjeravamo se njoj i dopuštamo da nas ona vodi. Gospodin
Isus nas uči da je služenje njemu tijesno vezano uz nasljedovanje njega. Kada
je birao svoje učenike, prije svega ih je izabrao »da budu s njime« (Mk 3,14).
Uzimajući u obzir primjer koji nam danas pruža - zrno - otkriva nam se bît
nasljedovanja njega.
Iz iskustva znamo da zrno samo od
sebe ne može ništa. Da bi klijalo, raslo i donijelo plod, potrebna je
intervencija drugoga. U bîti zrno živi od Božje providnosti. Božjom snagom
klija i raste. Njegovom providnošću donosi plodove. Ne može se buniti protiv
Boga. Zrno kao takvo prihvaća vlastitu bačenost u zemlju koju nije biralo. Kada
ovo zrno, točnije bačenost, usporedimo s osobom koja nasljeduje - učenikom -
pomalo nam se otkriva bît hoda za Gospodinom. Osoba koja hodi može prihvatiti
ili odbiti »biti zrno«. Osoba koja prihvati biti zrno prihvaća vlastitu
bačenost u prostor i vrijeme koje ne bira. Osoba koja to ne prihvati opire se
bačenosti i odbacuje Onoga koji ju tu »baca«.
»Tko ljubi svoj život, izgubit će ga. A tko mrzi svoj život na ovome svijetu, sačuvat će ga za život vječni.« (Iv 12, 25) Ljubiti svoj život
znači usidriti se u lažnu udobnost, u udobnu izvjesnost u kojoj sami
kontroliramo vlastiti život. Biti u intimnom odnosu s vlastitim životom znači
zatvoriti se u sebične okvire koji ne umiju prepoznati potrebe bližnjih.
Ljubiti vlastiti život znači ne puštati Boga u životni prostor. Na koncu konca,
ljubiti vlastiti život znači ne prihvaćati da zrno živi od Božje providnosti.
Nasuprot tomu, tko »mrzi« svoj život, tko skida sa sebe sebične naslage; tko se
otvara Božjoj riječi i hrani njenim zrnjem; tko prihvaća vlastitu nemoć i
bačenost u određeni životni prostor - predaje se Onomu kojega slijedi. Svako
zrno gubi opnu ukoliko želi postati klasom. Prihvatiti biti zrnom znači ući u
gubljenje samoga sebe.
Naše je nasljedovanje slijediti
Zrno. Gospodin je Zrno koje je živilo od odnosa sa svojim Ocem. Došao je
izvršiti volju Očevu. Došao je ljudima objaviti Očevu ljubav i otvoriti im put
ulaska u taj odnos trojstvene Ljubavi. Slijediti Njega otvaranje je tomu
odnosu. Nasljedovanje je mučeništvo vjernosti Zrnu u običnosti života;
prihvaćanje usuda zemlje u koju smo bačeni; služenje sadržano u gledanju i
slušanju Riječi. Nasljedovanje je prihvaćanje raspetosti vlastite volje i
naravi; prihvaćanje odbačenosti i nerazumijevanja od strane bližnjih;
prihvaćanje ruganja i ismijavanja od onih koji nisu upoznali Ljubav.
Nasljedovanjem Zrna prihvaćamo identitet zrna. Ono je otvoreno Božjemu daru.
Sve prima iz Božje ruke. Tako i osoba koja prihvati identitet zrna počinje
živjeti ovu darovanost.
»Božji život, Božji bitak, Božja
bît je ljubav. Najdublja bît ljubavi je darivanje. Bog, koji je ljubav, daruje
se stvorenjima koje je On sam stvorio iz ljubavi. Tko se daruje Bogu, postiže,
u sjedinjenju ljubavi s njime, najveću puninu vlastitoga bitka, što je
istodobno i spoznaja i darivanje srca i slobodan čin.« (sv. Terezija Benedikta
od Križa)