Crkva i Franjevački Red danas slave blagdan Rana sv. Franje, časteći uspomenu događaja s brda La Verne gdje je sveti Franjo, kao prvi poznati stigmatik u povijesti, na svoje tijelo primio pet svetih Rana Isusovih.
Serafskim
se plamenom želja uznosio u Boga i suosjećajnom se nježnošću preoblikovao u
Onoga koji se iz ljubavi dao raspeti. Dok se jednoga jutra oko blagdana
Uzvišenja svetoga Križa moli na jednom obronku gore, ugledao je Serafa koji je
imao šest vatrenih, sjajnih krila, kako se spušta s neba. Kad se munjevitim
letom u zraku spustio do mjesta koje bijaše blizu čovjeka Božjeg, među krilima
se pokazao lik propeta čovjeka koji je imao ispružene ruke u obliku križa i
noge pribijene na križ. Dva mu krila bijahu izdignuta iznad glave, dva su bila
raširena za let, a dva su pokrivala cijelo tijelo. Kad je to ugledao, silno se
zapanjio, a srce mu je ispunila žalost pomiješana s radošću. Radovao se,
doduše, ljubaznom pogledu kojim ga je Krist gledao u obličju Serafa, ali
prikovanost na križ mu je mačem suosjećanja bola probadala dušu. Promatrajući
neshvatljivo viđenje, bio je vrlo zadivljen. Znao je da se bol muke nikako
ne
podudara s besmrtnošću serafskoga duha. Po Božjoj je objavi shvatio da mu je to
viđenje pružila Božja providnost da ga promatra da bi kao Kristov prijatelj
unaprijed spoznao kako se ima sav preoblikovati u obličje Krista propetoga, ali
ne po mučeničkoj smrti tijela nego po požaru duše. Kad je čudesnoga viđenja
nestalo, u njegovu je srcu ostao čudesan žar što ga je i u njegovo tijelo
utisnuo čudesni lik znakova.
Odmah
su se, naime, počeli pokazivati znakovi čavala na rukama i nogama kao što ih je
malo prije vidio na liku propetoga čovjeka. Vidjelo se kako su ruke i noge u samoj
sredini probijene čavlima. Glave su se čavala pokazivale na dlanovima ruku i na
gornjem dijelu stopala, a vršci su im se nalazili na protivnoj strani. Glave su
čavala na rukama i nogama bile okrugle i crne, a šiljci bijahu dulji, zavinuti
i kao sabijeni. Izlazeći iz samoga tijela, stršili su izvan tijela. I desni mu
je bok bio kopljem proboden i prekriven crvenom ranom. Iz njega je često
istjecala sveta krv, koja je ostavljala trag na tunici i gaćama.
Kristov
je sluga uvidio da se rane koje su tako vidljivo utisnute neće moći pred
povjerljivom braćom sakrivati, a jer se bojao otkriti tajnu Gospodnju, našao se
u velikoj stisci i neodlučnosti: da li treba da rekne što je vidio ili da to
prešuti. Zato je pozvao nekolicinu braće i, izražavajući se općenitim riječima,
iznio je pred njih sumnju i zatražio savjet. A jedan između braće, koji bijaše
prosvijetljen po milosti i po imenu, razabravši da je vidio nešto čudesno i da
je zbog toga vrlo zbunjen, rekao je svetom čovjeku: "Znaj, brate, da su ti
gdjekada otkrivene božanske tajne ne samo poradi tebe nego i poradi drugih.
Čini mi se da se opravdano treba bojati da bi mogao biti suđen kao krivac zbog
sakrivanja talenta, ako prikriješ ono što će biti na korist mnogima." Ta
je riječ svetoga čovjeka ganula, premda je inače običavao kazati: „Moja tajna
pripada meni.“ Ipak je tada s velikim strahom ispripovijedao tijek viđenja i
nadodao kako je onaj, koji mu se ukazao, nešto rekao što ne bi nikada, dok bude
živ, mogao otkriti nijednom čovjeku.
Zaista treba vjerovati da su riječi onoga svetog Serafa koji se čudesno ukazao na križu bile tako otajstvene da ih nije možda slobodno govoriti ljudima.
(Iz životopisa sv. Franje što ga je napisao sv. Bonaventura)